Mumie dýchavičně startuje temné univerzum

· 615 slov · Minut čtení: 3

Disney má Avengers, Warner Bros. zase Ligu spravedlnosti. Universal se zatím mohl jenom závistivě koukat. Proto se rozhodl nastartovat úplně nový filmový vesmír a nacpat do něj všechny svoje legendární příšery: Drákulu, Frankensteinovo monstrum, Vlkodlaka nebo třeba Neviditelného muže. Takzvané Dark Universe ale uvádí toaleťákem zafačovaná, tisíciletími vysušená Mumie.

Její příběh začal už kdysi dávno v dobách egyptské Nové říše, kdy se princezna Ahmanet chystala usednout na trůn po svém otci. Faraonovi se ale v nevhodnou chvíli narodil potomek a ambiciózní dívku vyšachoval. Ahmanet ani nenapadlo počkat, zda její dětský konkurent nezemře ještě před dosažením dospělosti jako polovina starověkých dětí, dokonce se ani nepokusila narafičit nějakou ošklivou nehodu. Místo toho poprosila o pomoc boha smrti Sutecha a uzavřela s ním krvavý pakt.

Egypťané ji nicméně na poslední chvíli odhalili a napadli zrovna, když se chystala povolat démonické božstvo na svět skrze oběť svého milence. Za tuhle levárnu ji následně zaživa omotali obvazy, šoupli do masivní rakve a odnesli až kamsi do Mezopotámie, kde zůstala milá princezna ležet po celá staletí. Konkrétně dokud se o ni nezačal zajímat jistý Nick Morton, toho času seržant americké armády a amatérský vykradač hrobek.

Film zpočátku velmi sympaticky odsýpá. Nezdržuje se dlouhou expozicí, naneštěstí ale občas představuje důležité postavy nezajímavými řečmi, což má za následek, že vám na nich nejspíš nebude vůbec záležet. Přesto úvod sbírá body ještě za až podezřele střízlivý exkurz do historie a mytologie Blízkého východu, který samozřejmě vrcholí návštěvou Ahmanetiny hrobky. Detaily typu rtuti odpuzující temné síly pomáhají náležitě posílit atmosféru.

Dokonce se daří i strašení. O mumii toho v té době totiž ještě mnoho nevíme a podivné věci, které se dějí okolo jejího sarkofágu, postupně budují napětí. Jakmile ale první třetina snímku skončí, najednou přestane fungovat i to, co dosud drželo horkou jehlou spíchnutý příběh nad vodou.

Úplně nejdřív zmizí prvek tajemna, když si Mumie absenci táhlého vysvětlování na začátku zničehonic bohatě vynahrazuje. Nahradí ho tuctové lekačky, navíc až trestuhodně nadužívané. Rozsype se doposud pěstovaný cit pro vnitřní mytologii Dark Universe a na plátně se dějí víceméně náhodné události bez jasných pravidel. Vysloveně odfláknutá je pak důležitá romantická linka – ani ne proto, že by ji nezvládali herci, zkrátka nemá dost prostoru ve scénáři a nepomáhají jí žádné zapamatovatelné dialogy.

Nic nepomůže, že finále podráží již beztoho průměrnému, bezduše akčnímu snímku nohy, když servíruje předvídatelné a v mnohých ohledech vysloveně směšné rozuzlení. Přistihl jsem se, že v emocionálních momentech přemýšlím nad tím, kde vzali středověcí rytíři kroužkové kukly z nerezu.

Nejvíc ale bolí, že měla Mumie zcela očividný potenciál a třeba i kvalitní herecké obsazení. I přesto, že Tom Cruise hraje jenom Toma Cruise a Russel Crowe jako doktor Jekyll dostal roli snad jen proto, aby svým známým hlasem oddrmolil několik klišé frází z fantasy filmů a tvářil se přitom tajemně jako hrad v Karpatech. Sofia Boutella má několik hodně skvělých záporáckých momentů, až člověka mrzí, jak moc ji svazuje scénář. Taky Annabelle Wallisová a Jake Johnson jsou dobře typově vybraní.

Celkově však snímek dopadl jako bezduchý akční bordel, ne nepodobný nejnovějším Pirátům z Karibiku. Snad jen o to sympatičtější, že není tak okatě digitální (nejspíš vlivem výrazně menšího rozpočtu). Stejně jako Salazarova pomstaMumie jen jednu skutečně dobrou akční scénu, na druhou stranu jí místy slušně fungují propriety vypůjčené z horrorů, přestože samozřejmě jen v mezích bezzubého PG-13 ratingu.

Za vyslovenou katastrofu film rozhodně nepovažuji, jako úvod do nového Dark Universe ale poslouží jen dost rozpačitě. I k dalšímu vývoji celého vesmíru se proto doporučuji postavit spíše skepticky. Universal totiž možná najal další známé tváře typu Johnnyho Deppa nebo Javiera Bardema, ale k úspěchu to stejně stačit nemusí. A ani nebude, pokud se o příští scénář nepostará někdo, kdo umí aspoň trochu psát.