Munchkin: Dýku do zad, poklad na záda

· 722 words · 4 minute read

Zkusili jste někdy Dračí doupě nebo hru postavenou na podobných principech? Pak jste se možná setkali s někým, kdo se pranic nestará o ztvárnění své postavy a v duchu akčních videoher se žene jen za lepší výzbrojí a výstrojí. Tento mimořádně otravný typ RPG parazita se v angličtině nazývá munchkin (ne, nemyslím tu kočku) a přesně jím se můžete stát ve stejnojmenné deskovce.

Návod už v první větě slibuje požitek z rabování podzemních kobek zbavený všech těch nudných prvků hraní na hrdiny – příběhu, uvěřitelných charakterů či elementární logiky. V dungeonech plných truhel přetékajících zlatem tak potkáte potvory živé i nemrtvé, které ve vzácné symbióze vyčkávají příchodu troufalé hrdinské družiny, aby se s ní o všechny ty poklady popraly.

Skutečnou výzvou však nejsou monstra, ale vaši drazí spoluhráči. Ti vám sice v bojích mohou vytrhnout trn z paty (ačkoli to nikdy neudělají nezištně), stejně tak mají ale povoleno snažit se vám všemi prostředky přitížit. Připravte se na bodání do zad, kouzelné přípravky „omylem“ vržené přímo na vaši hlavu, kletby typu obtížného kuřete sedícího na vaší hlavě a další rozmanitou bratrskou výpomoc.

Hra totiž končí ve chvíli, kdy nejproradnější a nejlstivější munchkin dosáhne desáté úrovně. To může udělat rozličnými způsoby, jistojistě však musí absolvovat nějaké to měření sil s havětí v kobkách. Když se tedy začíná nebezpečně blížit do finiše, mívají ostatní hráči obvykle dost času na to, aby slibný postup konkurenta co nejrafinovanějším a nejkrutějším způsobem zastavili.

Všechny výše zmíněné činnosti (a ještě mnohé další) mohou ovlivňovat předměty, které hráči posbírají během plenění pokladu poražených nepřátel. Opovážlivé nestvůry můžete zpacifikovat pomocí Zahradního válce, plížícího se zloděje včas odhalí Přilbice periferního vidění s apartními zrcátky, méně majetný dobrodruh pak nepohrdne Krysou na špejli. Čapka z alobalu odrazí mocné kletby, Rytířská čelovka odhalí potvory skrývající se v temných koutech, na útěku vás zachrání Zeď v prášku a půlčík zajisté využije Štafle.

Ano, půlčík. Krom karet pokladů se ve hře nachází ještě balíček dveří. Z toho si líznete každé kolo, když se chrabře vydáváte hledat nějakého toho Chromého goblina či Pokojovou rostlinu, abyste s nimi mohli změřit síly. Narazit však můžete i na nepěknou kletbu, nebo právě na kartu rasy či povolání. Když vás pak přestane bavit být elfím kouzelníkem, můžete ho klidně zahodit a stát se trpasličím válečníkem (máte-li příslušné karty, samozřejmě). Za specifických okolností si zahrajete i míšence všeuměla, jenž dokáže kombinovat síly a slabiny rovnou dvou ras a povolání.

Pokud se v pravidlech neorientujete, mohu doporučit jednoduché virtuální demo, které vás přímo v prohlížeči do hry uvede. Nebo si můžete pustit videozáznam epizody pořadu TableTop, v němž se nad Munchkinem setkává Will Wheaton (nemesis doktora Sheldona z Teorie velkého třesku) se samotným autorem hry, Stevem Jacksonem. Na okraj podotknu, že si deskovku můžete užít až v osmi hráčích (ve videu jsou čtyři) a za pouhých 28 minut ji dohrajete jen zřídkakdy. Když bohatá dávka zlomyslnosti potká ty správné karty, desítky minut se rychle mění v hodiny sveřepého zápolení… ehm, zbabělých úskoků.

Až vyzkoušíte všechny kombinace, možná si budete chtít koupit rozšíření, kterých vyšla do dnešního dne už dlouhá řada. Rozvíjejí takřka veškerý herní obsah a posouvají groteskní aspekty hry do netušených výšin. Ve chvíli, kdy popadnete Vorpálový meč s útočným bonusem +10 proti nepřátelům, jejichž jméno začíná na T, poznáte, zač je toho Munchkin!

Cesta k vítězství vede skrze promyšleně uzavírané aliance a prozíravé využívání schopností a vybavení. Zvlášť některé karty je lepší ponechat si v ruce (kde vám jich na konci kola může zůstat maximálně 5), aby některý protihráč neprokoukl váš dlouho připravovaný plán. Svou roli ale sehraje též štěstěna – stěží ovlivníte karty, které si vytáhnete z balíčku a čas od času musíte hodit kostkou.

Ve výjimečných případech také dojde k neshodám při interpretaci pravidel, která nemohou dost dobře předvídat jakoukoli situaci, která může nastat. V těchto případech zajisté využijete skutečnou klauzuli Munchkina, podle níž mají být spory řešeny regulérní hádkou, v níž má poslední slovo vlastník hry. Obrátit se samozřejmě můžete i na web, návod nicméně podotýká, že si tak nejspíš neužijete tolik zábavy.

A o tu jde přece především. Proto nemeškejte, naskočte do Obléhacího stroje, navlékněte na sebe Koženkovou zbroj a vydejte se ulovit mnohohlavého Hydranta. Jen pozor, ať vás přitom nepřekvapí Atomový drak, suverénně nejvíc cool příšera, o které jsem kdy ve fantasy žánru slyšel. I přesto, že redakční kolega Lukáš Vaníček preferuje Velkou gumovou kachničku zkázy.