Warhammer je mrtev. Ať žije Warhammer?

· 657 slov · Minut čtení: 4

Warhammer Fantasy už neexistuje. Pro skalní příznivce wargamingu nejspíš nic nového, pro fanoušky knížek, počítačových her a dalších adaptací tohoto univerza ale dost možná šok. V našich končinách se o konci populárního, temného a drsného světa příliš nemluví, proto se jím dnes budeme zabývat trochu podrobněji.

Hrajete novou strategii Total War: Warhammer? Četli jste rozsáhlou sérii knih o trpaslíku Gotrekovi a jeho lidském souputníku Felixovi? Bavila vás cesta Maluse Temné čepele, dlážděná lebkami poražených nepřátel? Hltali jste s napětím osudy trestanců vstoupivších mezi Černá srdce? Pak možná oceníte informaci, že se dějiště všech výše zmíněných příběhů propadlo do Chaosu během události nazvané Konec věků.

Warhammer Fantasy je univerzum vytvořené původně jako pozadí pro wargaming Warhammer Fantasy Battle, strategickou hru s detailními modely coby reprezentací armády. Wargaming si můžeme zjednodušeně představit jako offline variantu tahových strategií, jeho nedílnou součást však tvoří i výběr, barvení a celkově individuální stylizace miniatur, která hru přibližuje ke sběratelství. Může sloužit též jako simulátor skutečných či fiktivních konfliktů.

Zrodil se však nový svět, utvářený do jisté míry troskami toho původního. Duše významných reků Warhammeru se totiž vracejí, aby zachovaly jistou míru spojení s desetiletí budovaným univerzem. Mnohé frakce prošly přejmenováním, neboť na názvy typu Sylvaneth, Duardin, Aelfs, Grots nebo Orruks dostane Games Workshop trademark mnohem snáze, než na tradiční trpaslíky, elfy, gobliny nebo orky.

Příznivce wargamingu tato situace v mnoha případech dost naštvala. Nastoupivší Warhammer: Age of Sigmar totiž přichází se změněným designem modelů a také dost šachuje s původními frakcemi, čímž vším nutí hráče k nákupu nové armády (nebo možná spíš jednotky, neboť hra rezignovala na obří bitvy ve prospěch menších šarvátek).  V recenzích proto obvykle příliš neskóruje a ani zvlášť věrní fanoušci nijak neskrývají zklamání.

Tvrdé kritice podrobili například herní pravidla, která skutečně stojí za pozornost. Herní výhodu totiž můžete například získat, pokud se důstojně (popřípadě arogantně) tváříte během svého tahu (1), pokud předstíráte jízdu na imaginárním koni (2), pokud svého protivníka uplatíte (3), nebo pokud dokážete zařvat jako divoký pratur (4). A to jsem ještě ani zdaleka nevypočetl všechny kuriózní mechanismy.

Vzniklé situace také využívá konkurence, zejména v podobě hry Kings of War od společnosti Mantic, která nabízí poměrně levné modely a solidní pravidla. Alternativou chce být ale třeba i 9th Age, projekt tvořený komunitou wargamingových hráčů na torzu osmé edice pravidel původního Warhammer Fantasy.

Najdou se pochopitelně i tací, kteří novou tvář univerza neberou jako tragédii. Smířlivě zní například názor bývalého vývojáře původní hry (nebojí se dokonce zdrženlivě pochválit výše rozebíraná pravidla), ale i některé z dalších reakcí.

Server geekdad.com trefně píše o detolkienizaci Warhammeru, jehož kořeny zůstávaly dlouho zakotveny v archetypech představených v Pánu prstenů (dokonce jste mohli natrefit i na národ půlčíků).

Zmizelo však také zakotvení světa v reáliích středověké Evropy, jelikož lidské země čerpaly inspiraci třeba z Ruska (království Kislev), Svaté říše římské (Říše) nebo Francie (království Bretonie).

Games Workshop tak dostává příležitost budovat vlastní, přímo neodvozenou značku, zato ale dosti ztěžuje nováčkovi orientaci. Na lancknechty nebo pikenýry si člověk zvykne snadno, Stormcast Eternals mu však nic nenapovědí. Vazbu s kultovními díly fantasy žánru si takto radikálním způsobem nedovolila narušit ani sci-fi řežba od stejného výrobce, Warhammer 40 000, ač by to v reáliích jejího temného vesmíru dávalo větší smysl (elfy tam například nahrazuje rasa Eldarů).

Nechme ale už wargaming stranou a chvíli se podívejme na naše téma pohledem konzumenta odvozeného obsahu, například literárního. Tomu se totiž značně komplikuje budoucnost, neboť už může jen stěží doufat v další obsah ze své oblíbené série (či sérií). Mnozí populární hrdinové totiž na Konci časů padli (zmiňme aspoň Maluse Temnou Čepel, vyčerpávající seznam dalších postav naleznete třeba tady). Games Workshop se navíc nyní soustředí výhradně na nový Age of Sigmar a nemáme důvod domnívat se, že tomu na literárním poli bude jinak.

Warhammer Fantasy jsem vždycky považoval za jeden z nejpropracovanějších žánrových světů s charakteristickou atmosférou a patřičně zasazením. Přestože odešel v plné síle a důstojným způsobem, jeho konec mě bude nejspíš mrzet ještě hodně dlouho.

Jistě nebudu sám.